Utvecklingen av flygtrafiken är skamlig och alternativen borde förbättras

25.03.2018 kl. 13:53

 

I höst tänker jag flyga till Island. Körerna ska ha en körturné till Island och jag har aldrig besökt stället och har bestämt mig för att komma med. Fästmannen var ändå inte heller intresserad att åka dit i senare skede så jag får passa på nu då jag inte vet hur framtiden ser ut och om jag ens kommer kunna (eller vilja) vara på någon framtida körturné.

Men det här med att flyga skapar nog ganska mycket ångest i mig. Att flyget skulle krascha eller något oroar jag mig inte för, men nog för klimatpåverkan som flyget utgör. Båt och andra färdmedel verkade inte vara ett alternativ (även om jag nog febrilt tittat omkring) och inte är det utan klimatpåverkan heller. Min ångest kommer helt enkelt från att det inte finns miljövänliga alternativ för att komma till Island. Att det enda val som finns är att inte alls åka på körturné, vilket jag tycker är synd, då jag inte vet, som jag tidigare skrev, om jag någon gång kommer åka på en till körturné.

I Sverige slutar man flyga?

Igår skrev Svenska Yles Nordenkorrespondent om att det i Sverige verkar bli mer inne att inte flyga mera. Både Malena Ernman och idrottarparet Heidi Andersson och Björn Ferry har slutat flyga helt. Ernman följer jag faktiskt på facebook och har hört om hennes ökade klimatmedvetenhet, vilket jag tycker är jättekul och intressant. Och Heidi har jag faktiskt nu hört i tom två klimatpoddar som jag brukar lyssna på.

För ungefär en och en halv månad sedan var också det här med att flygstrejka upp på tapeten på Svenska Yle, i artiklarna "Det känns bra i själen att inte flyga" och "Linda reser åtta gånger om året och får ofta förklara sina val".

Senast jag själv flög var till Ungern 2016 och det var också en körresa. Före det var jag också 2014 till Kanada på jubileumsturné med kören. I hela mitt liv har vi också rest väldigt mycket och jag varit till många olika ställen och sett och upplevt många olika kulturer och sevärdheter, men det är först nu på senare år som jag själv också börjat ifrågasätta flygandet.

4,3 ton utsläpp

Jag kollade upp att sträckan mellan Helsingfors (som vi troligtvis kommer flyga från) och Island, Reykjavik, är 2400 km. Enligt den här sidan (länk) är utsläppen för en sådan resa 4,3 ton tur retur med flyg. Alltså 4300 kg koldioxid.

För att kunna komma upp till samma nivå med vår bil så skulle vi behöva köra 19 000 km (!). Det är lika mycket som att köra sträckan Åbo - Molpe (min hemby) tur-retur 35 ggr. Det är typ vad vi på alla våra fem år vi bott i Åbo och rest hem till Österbotten kanske kört.

Det är alltså enorma mängder koldioxid en flygresa släpper ut. Och då är den här resan inte ens så farligt lång, om man jämför med att åka till Amerika eller Australien, eller semesterorter i Asien.

 

 

Island har jag länge drömt om att få åka till. Men sen då?

Jag har lyssnat på flera avsnitt i olika klimatpoddar som talar om just flyg och om det här med att försöka göra hållbarare flygresor, men det är nog väldigt svårt. Elflyg verkar otänkbart och utveckling för biobränslen till flygtrafiken är väldigt önsketänkande, speciellt om man också vill ha närproducerad biobränsle (så det inte tas från viktiga regnskogar).

Lyssna gärna på diskussionen om flyg och flygande i ett av Klotets avsnitt. Där säger en forskare att utrikesflygresor står för över 90 procent av flygens alla utsläpp, så att även om man ersätter bränslet i alla inrikesflyg med biobränsle så kvarstår 95 procent av flygens utsläpp enligt forskaren. Forskaren säger också att om det finns ekonomiska styrmedel så kan man skapa en förändring, men idag är vi långt ifrån sådana styrmedel.

Så det hjälper inte att politiker försöker säga att "joo, vi tvingar flygen att använda mer biodrivmedel" ifall det inte är en hållbar lösning. Idag finns det inga stora biodrivmedelsansläggningar och flygbranschen efterfrågar inte heller sådana anläggningar, vilket ju också till en stor del beror på att påtryckningar från politiker inte är tillräckligt starka.

Vi måste helt enkelt flyga mindre.

 

 

I Sverige ska man ju nu försöka införa en nationell flygskatt i april 2018, vilket jag också tycker Finland borde satsa på, men fortfarande borde man också förstå att satsa på alternativen till flyg, t.ex. billigare och snabbare tågresor.

Men jag då?

Men för mig räcker inte utvecklingen just nu. Flygresor står för en enorm andel av en privatpersons utslägg och jag är inte säker på att jag efter Island vill flyga någonstans på länge.

Ifall jag skulle resa någonstans med flyg så skulle jag i så fall stanna där längre, men fortfarande hoppas jag på att tågtrafiken i Europa kommer utvecklas till det bättre. Tills dess så tror jag att jag i framtiden kommer hålla mig på marken, vilket de flesta av oss i rika västvärlden borde satsa mera på.

För vill man leva en hållbar livsstil idag så kan tyvärr inte flygresor ingå. Vilket är synd, eftersom resor till andra kulturer absolut kan stärka dig som människa och bredda din syn på världen.

Så någonting måste ske, och det snabbt, för flygresorna ökar hela tiden. Men efter i år så tror jag att jag inte själv kommer delta i den ökningen. Det är mitt medvetna val för att minska på mina koldioxidutsläpp.

 

 

 

 

 

Kommentarer (1)
Spamfilter
Skriv siffran 1 med bokstäver:
Bra inlägg med ett superviktigt ämne! Tycker att resor, som du sa, öppnar synen på världen, men det har på senaste tiden blivit en "hets" att åka utomlands och uppleva saker. Det är så populärt med "travellers" och om man inte besökt 10 länder innan man är 30 så är det ju helt onormalt... Synen på utlandsresor borde bli annorlunda, man är inte "cool" bara för att man kan säga att man besökt 15 länder inom 5 år. Finns också sidor som räknar ut hur mycket bränsle en individ har förbrukat med på sina resor och om man överskridit det "årliga maximimängden".
Julia 25.03.18 kl. 23:22
Jaa! På något sätt känns det som att vi kan växa som människor även om man kanske bara tar en längre utlandsresa vart femte år eller liknande, eller just satsar på att tågluffa genom Europa eller ta bilsemester i Norden istället. Vi verkar ha blivit för bekväma och följer bara samma spår som andra i vår närhet gör utan att reflektera så mycket över det.
26.03.18 10:54

 

 

Jasmine Nedergård / 23 år / Politices kandidat i nationalekonomi vid Åbo Akademi / Global medborgare

 

Välkommen till min samhällsblogg!

 

Kunskap är makt & tillsammans är vi starka!  Vi kan påverka andra människor och miljön runtom oss vid varje val vi gör i vardagen!

Här vill jag göra skillnad genom att lyfta upp ämnen som intresserar mig inom välmående, ekonomi, livsstil och miljön. Jag förespråkar även väldigt mycket naturlig mat utan socker och kolhydrater och följer själv en lchf-livsstil med mycket vegetariska element.

Trevlig läsning!

40 inspiratörer för hållbar livsstil 2017

 

Alla bilder är tagna av mig eller är CC om inget annat anges :)
 
"We cannot become what we need to be, by remaining what we are." - Max de Pree
 
Vill du kontakta mig? Gör det via min e-mail: jasmine.nedergard(at)gmail.com
 
 
Böcker jag läst/rekommenderar:
"This change everything" - Naomi Klein
"Prosperity without growth" - Tim Jackson
"Lingon och läppstift - Hur jag gjorde mig av med onödiga kemikalier och tillsatsämnen" - Noora Shingler
"Det sötaste vi har" - Ann Fernholm
 
Dokumentärer jag sett/rekommenderar:
"The true cost" - Sanningen om klädindustrin.
"Fed up" - Sanningen om sockret.
"Cereal Killers" - Om socker, fett, kolesterol och motion.
"Before the Flood" - Om klimatuppvärmningen och människans påverkan.
"Carbloaded - Dödssugen på att äta" - Om dagens överviktiga samhälle och vad vi borde göra åt det.
"The Human Experiment" - Om kemikalieindustrin och kemikaliernas mörka skugga i våra liv.
"Terra" - Om oss, våra liv, mänskligheten, naturen och framtiden.
"Sockerfilmen" - Om socker. Jättebra!
"Sustainable" - Om vår föda och hur den ska vara hållbar generation efter generation.

 

Kategorier

Senaste kommentarer

Juli 2018

Var ska jag slänga det här?

Juni 2018

Två hållbara världar - En i staden och en på landsbygdenFunderar vi faktiskt tillräckligt mycket på vad vi vill göra i våra liv?Till dödens rosenträdgård måste vi alla vandra ensammaCirkulär ekonomi i vardagen

Maj 2018

Minimalism vs maximalismTänk att en liten hund kunde fylla mitt liv med så mycket meningVi göder normerna varje dag – nu är det dags att bryta dem!

April 2018

"I de små byarna på landet mår människorna bra"Vilka kläder har jag använt i vinter? – En blygsam resa mot en mindre garedrob

Mars 2018

Kläd- och köpstopp 2017 - Hur gick det?Utvecklingen av flygtrafiken är skamlig och alternativen borde förbättras6 frågor och svar om klimatångestTitta in i min första bullet journal!

Februari 2018

Så mycket ljud – Mina insikter av att lyssna på poddar utomhus

Januari 2018

Tips: 4 bästa miljö- och samhällspoddarna!Mitt Gröna Samhälles årsresumé 2017 del 3Mitt Gröna Samhälles årsresumé 2017 del 2Mitt Gröna Samhälles årsresumé 2017 del 1

December 2017

Gott Nytt År!Min gröna samhällsanalys: 2017 var året då vi började bry oss - på riktigt!Den stressfria julhelgenTips för att fira en cirkulär julVad vill jag minnas från julen 2017?Skippa plastigt fleecetyg!

November 2017

Be the change #dammenbristerNär blir det för extremt?Jag mår bra nu

Oktober 2017

Omvälvande tiderInnan jag dör vill jag se världen fortsätta leva...

September 2017

Vår älskade lilla Nemi är äntligen här!Tre år med LCHF - Vad har jag lärt mig?Att se framtiden ur andras synvinkelAtt handla på loppis för att man kan eller för att man måste

Augusti 2017

Borde vi leva som på medeltiden?Vem är jag? - Jag är en människa med möjligheter att påverkaSex år och en dagVärlden blir inte bättre av att sprida hatSmå steg är också viktigaAtt låta kreativiteten flöda bland barn