Lucka 19: Om kvalitet och planerat åldrande

Publicerad 31.12.2016 kl. 04:00

cc - pixabay

Varför känns det som att allt går sönder så mycket fortare nu för tiden? Kylskåpen som tidigare höll i 20 år håller kanske bara i 10 år nu för tiden. Nokiatelefonen förr i tiden skulle ju säkert hålla ett helt kärnvapenskrig. Men idag verkar det bara vara en slit-och-släng-kultur. Visst, människor tröttnar fortare på saker idag än tidigare och tycker om att konsumera en massa strunt, men produkterna/varorna vi handlar idag har faktiskt också sämre kvalitet än tidigare. T.ex. har jag jättesvårt att köpa strumpbyxor som håller längre än några månader nu, fast de jag hade tidigare höll i ca 3, 4 år (!).

Problemet har mycket att göra med planerat åldrande (eng. planned obsolescence). Det kan kort förklaras som att producenter redan när den skapar en vara gör så att de enbart fungerar inom en viss tid. Den har alltså en planerad livslängd. Det blev en grej eftersom producenterna tjänar mer pengar på det. Och vem vill inte mjölka ur så mycket pengar och konsumtion av oss människor som möjligt? Det ökar ju tillväxten... höh.

Det blir en kombination mellan reklam, ha-begär och konsumtion. Först gör någon reklam för t.ex. en ny mobil. Sedan så köper du den här mobilen efter att din odödliga nokia känns utdaterad. Alltså inte för att den går sönder, utan för att ny teknologi ökat på möjligheterna med mobiltelefoner. Men sedan efter något år så kommer det ännu en ny modell. Skulle din nya mobil hålla lika länge som nokia-telefonen så skulle det inte finnas någon orsak till att köpa en ny. Men reklamen hjälper ditt ha-begär att blir större och större, och sedan så har mobilskaparna gjort så att telefonen redan börjar krångla sådär efter 2 år, kanske de väljer att sluta uppdatera vissa äldre modeller mm, och så handlar du den där nya mobilen ändå. Här har ni systemet som man kan säga de flesta av våra produkter går efter.

Skapandet av en produkt med planerat åldrande -> Reklam för att öka vårt ha-begär -> Konsumtion som ger dem en massa pengar -> Ny produkt -> Mer reklam -> Redan gammal, tråkig nuvarande sak -> Mer konsumtion... 

För en konsumtionskritisk medborgare som jag är så är det här absolut ett problem som måste lösas för att minska vår påverkan på miljön. Och det är inget enkelt problem. Men vi kan påverka!

Vi måste aktivt sluta köpa produkter som håller en liten begränsad tid och efterfråga tåligare och hållbarare produkter istället!

Kvalitet > Kvantitet, alla gånger. Allt som du vet du kommer behöva en längre tid så ska du satsa på att köpa ordentligt. Jag tror också en ökad efterfrågan leder till att utbudet på sådana produkter ökar. Kanske någon av oss själv blir producenter av kvalitetsprodukten?

Jag har sett flera smarta system som börjar dyka upp här och där, där producenterna skapar en vara, t.ex. en bänk, och sedan låter företag/organisationer hyra dem. I utbyte så fixar företaget allt direkt det går sönder och också har en benägenhet att göra så tåliga produkter som möjligt. När företaget/organisationen inte längre vill hyra varorna så hyr producenterna ut det till nästa ställe. Smart va!

Det finns också bra sidor såsom buymeonce.com, som försöker samla ihop företag vars produkter ger kanske livstidsgaranti eller åtminstone håller myycket längre än andra, liknande produkter. Typ en keramikgryta som håller för evigt, eller strumpor som har livsstidsgaranti? Det är det som vi behöver.. inte en massa slit-och-släng-produkter. De kan slänga sig i väggen!

 

Lärdomen här är alltså att vi måste sluta låta reklam och begäret av nytt styra över våra sinnen och våra känslor - Och låta naturen komma i första hand! Tänk vad enkelt också att äga någonting som man vet kan hålla en hel livsstid!

 

 

TL;DR (too long, didn't read). En stor del av utbudet av varor kännetecknas idag av planerat åldrande; där producenterna färdigt planerar att varorna ska hålla mycket kortare tid än vad de skulle kunna göra, för att öka konsumtionen och intäkterna. Vi måste börja kräva kvalitet > kvantitet och sluta följa vårt känsliga ha-begär och reklamerna och försöka satas på produkter som håller kanske en hel livstid. Vi måste sätta naturen i första hand!

 

 

"För ett miljövänligare och rättvisare 2017"

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 5 med bokstäver?

 

Jasmine Nedergård / 22 år / Politices kandidat i nationalekonomi vid Åbo Akademi / Global medborgare

 

Välkommen till min samhällsblogg!

 

Kunskap är makt & tillsammans är vi starka!  Vi kan påverka andra människor och miljön runtom oss vid varje val vi gör i vardagen!

Här vill jag göra skillnad genom att lyfta upp ämnen som intresserar mig inom välmående, ekonomi, livsstil och miljön. Jag förespråkar även väldigt mycket naturlig mat utan socker och kolhydrater och följer själv en lchf-livsstil. Utmanar mig själv att äta mer vegetariskt.

Trevlig läsning!

40 inspiratörer för hållbar livsstil 2017

 

Alla bilder är tagna av mig eller är CC om inget annat anges :)
 
"We cannot become what we need to be, by remaining what we are." - Max de Pree
 
Vill du kontakta mig? Gör det via min e-mail: jasmine.nedergard(at)gmail.com
 
 
Böcker jag läst/rekommenderar:
"This change everything" - Naomi Klein
"Prosperity without growth" - Tim Jackson
"Lingon och läppstift - Hur jag gjorde mig av med onödiga kemikalier och tillsatsämnen" - Noora Shingler
"Det sötaste vi har" - Ann Fernholm
 
Dokumentärer jag sett/rekommenderar:
"The true cost" - Sanningen om klädindustrin.
"Fed up" - Sanningen om sockret.
"Cereal Killers" - Om socker, fett, kolesterol och motion.
"Before the Flood" - Om klimatuppvärmningen och människans påverkan.
"Carbloaded - Dödssugen på att äta" - Om dagens överviktiga samhälle och vad vi borde göra åt det.
"The Human Experiment" - Om kemikalieindustrin och kemikaliernas mörka skugga i våra liv.
"Terra" - Om oss, våra liv, mänskligheten, naturen och framtiden.
"Sockerfilmen" - Om socker. Jättebra!
"Sustainable" - Om vår föda och hur den ska vara hållbar generation efter generation.

 

Kategorier

Senaste kommentarer

Oktober 2017

Omvälvande tiderInnan jag dör vill jag se världen fortsätta leva...

September 2017

Vår älskade lilla Nemi är äntligen här!Tre år med LCHF - Vad har jag lärt mig?Att se framtiden ur andras synvinkelAtt handla på loppis för att man kan eller för att man måste

Augusti 2017

Borde vi leva som på medeltiden?Vem är jag? - Jag är en människa med möjligheter att påverkaSex år och en dagVärlden blir inte bättre av att sprida hatSmå steg är också viktigaAtt låta kreativiteten flöda bland barnAtt ta tillvara vad naturen har att geFrån och med idag lever vi över våra tillgångarJag är en av vinnarna till "40 inspiratörer för hållbar livsstil 2017"!

Juli 2017

Att skaffa eller inte skaffa barn i hållbarhetens namnAtt ibland göra ingenting - och njuta av detMin hyllning till landetMina tips för ett friskare Östersjön

Juni 2017

Det var en kväll i juni... Jasmines krämiga LCHF-svampsoppa - ReceptHållbarhet - Kämpa för de som ingen röst harLoppisfynd från dagens loppisrace i SmedsbyOm panikångest och att tappa kontrollen

Maj 2017

Trump drar USA ur klimatavtalet - Vad kan vi göra?European Sustainable Development Week 30.5 - 5.6. Hur blir vi mer hållbara?Konsumentmakt - Finns det hållbara träningskläder?

April 2017

Sevendays kärlekslista - Mer kärlek åt alla!En positivare miljövänlig blogg!

Mars 2017

1+1+1... + 5 000 000 = Demokrati - Våga bara slänga bort din röst!Långläsning: Automatisering - Världens chans att skapa ett nytt samhälle?Barn, ungdomar, utbildning, framtiden och automationVarför jag hatar ordet "lagom"Vi behöver en ny mänsklig rättighet: Rätten att inte bli förgiftade!

Januari 2017

Shopping är inte feminism... Shopping är mord!Samhället och marknaden går snabbt framåt, men våra system lämnar i gamla banor...Jag tror på dig! (som vill bryta normerna)Coca Cola stäms - Har använt samma strategier som tobaksbolagenAtt leva... och att döKläd- och köpstopp 2017 - Hänger ni med?